Duvin.dk

En blog om mine interesser

Hvordan landede jeg der?

| 5 Comments

Der er mange, der gennem årene har spurgt mig om, hvordan jeg kom ind i branchen for online markedsføring – og især inden for søgemaskineoptimering hos http://www.concept-i.dk. Og det er egentlig en historie, der er baseret udelukkende på tilfældige sammentræf. Nå ja – og på forretningsmuligheder selvfølgelig. Sådan er det vel egentlig ofte med karrierer og livsforløb? I hvert fald er det sådan for mig, der i bund og grund er en uuddannet bondetamp fra den jyske muld. Sådan i store træk. Jeg er helt med på, at mange mennesker planlægger et karriereforløb baseret på en akademisk uddannelse, men jeg nøjedes i sin tid med 9. klasse.

Styrmand var den store drøm engang

I mange år – vel fra jeg var 6-7 år og frem til jeg var en 16-17 år – ville jeg være styrmand. Mens mine kammerater skulle være togførere og brandmænd, var det kommandobroen på et skib, der trak i mig. Men sådan endte det jo ikke. Jeg blev træt af at gå i skole, og jeg havde så mange jern i ilden, at jeg bare var nødt til at forfølge dem. Derfor stod den på arbejde i stedte for gymnasiet – og dermed røg muligheden for at blive styrmand. I dag er jeg heldigvis så godt stillet, at jeg alligevel får stillet min maritime lyst – men som kaptajn på min egen båd. Jeg har en herlig 30 fods “yacht” med 500 hestekræfter, soveplads til 6 personer, køkken, bad, toilet og air condition og alt det der. Og da jeg bor et sted i verden, hvor det er sejlvejr 365 dage om året, er det bare lykken.

Men hvorfor lige søgemaskineoptimering?

Da jeg i 1999 (eller måske var det 2000) blev medejer af reklamebureauet Concept Interest, så jeg det enorme potentiale, der lå i internettet. Derfor rettede vi en del af vores virksomhed ind efter at designe og opbygge hjemmesider for danske virksomheder. Og som en ganske naturlig del af det kom så behovet for, at disse hjemmesider også kunne findes i søgemaskinerne. Dengang var Google helt nyfødt, og det var bl.a. Alta Vista, der var i fokus. Men det ændrede sig som bekendt hurtigt, og i dag er det jo Google, der er altafgørende.

Jeg opdagede, at jeg faktisk var ret god til det der med SEO. Jeg tror egentlig godt, man kan kalde det et talent. I hvert fald ser jeg ting, som andre ikke ser, når de analyserer en hjemmeside, og jeg har en god evne til at se 360 grader rundt på en problemstilling.

Det varede ikke længe, før der kom opgaver fra virksomheder, der ikke havde fået deres hjemmeside lavet af os – og dermed var visitkortet som søgemaskinemand vel på plads. Da vi i 2008 solgte reklamebureauet, ophørte vi dermed naturligt nok også med at levere hjemmesider til virksomhederne, og jeg kunne nu tillade mig at kalde mig 100% neutral SEO specialist. Andre kalder mig ekspert – men det er egentlig ét fedt. Jeg er vel bare en SEO nørd?

Er der en fremtid for søgemaskineoptimering?

Ja absolut! Og faktisk er det et fortsat voksende marked. Selv under den seneste finanskrise vækstede både vi og mange af vores kolleger. Andre faldt fra i svinget, og skal jeg være helt ærlig: Det var markedet nok også bedst tjent med 😉 Stadig her i midten af 2011 er det kun et ret lille fåtal af webbureauer i Danmark, der leverer sites, der reelt lever op til bare Googles retningslinjer fro webmastere. I mine øjne er det direkte flovt for branchen! Jeg møder stadig 10 webudviklere, der end ikke aner, hvor de simple guidelines kan læses på nettet for hver 1, der ved det. For min branche er det selvfølgelig fint nok, men det er altså synd for kunderne.

Fremtiden byder på nye metoder – her er det blandt andet værd at nævne de sociale medier som Twitter og sikkert også Googles nyeste tiltag: +1. Men alt dette er en anden historie, der kan fortsættes her eller et andet sted en anden dag. Læs i øvrigt et lille øf om møder her.

 

5 Comments

  1. Jeg har kun én ting at sige: Vi er mange, der er MEGET glade for, at du ikke blev styrmand. Og personligt er jeg jo også godt tilpas med din rang af kaptajn på Princess Charlotte 😉

  2. Det lyder godt nok som om du har styr på det søgemaskineoptimering. Syntes selv det er svært at finde rundt i. Men på den anden side, så bliver det mere og mere spændende jo dybere man graver i det.
    Kender du et sted man kan lærer mere om det? Er der egentlig en uddannelse inden for jeres fag?

    Finn

  3. Hej Finn

    Det gør jeg da: http://www.e-university.dk – der kan du hente viden, du ganske enkelt ikke finder andre steder. Og så er der selvfølgelig min e-bog SEO-LEX – http://www.seo-lex.dk

  4. Det lyder som et godt skib at være kaptajn på, og de 365 dages sejlvejr, kan je ggodt blive lidt misundelig på.

    Har du planer om at udgive seo-lex som “rigtig” bog, eller er det “kun” som e-bog?

  5. Det er paradis på jord! SEO-LEX som trykt bog? Nej – det er der ingen planer om. Den er jo i høj grad baseret på de tilhørende videoer og masser af links, så den egner sig ikke som en trykt bog.

Skriv et svar

Required fields are marked *.