Kategorier
Hus & bolig

Når hjemmets hvidevarer svigter

Hvidevarer er efterhånden blevet allemandseje, og de er blevet mere eller mindre uundværlige redskaber i hverdagen, hvor de hjælper med at klare større arbejdsopgaver som tøjvask, opvask af service, men også vigtige opgaver som at køle og fryse fødevarer og tilberede mad. Derfor er det forståeligt nok en ulykkelig situation, hvis hjemmets hvidevarer svigter og dertil er gode råd dyre, når hvidevarerne helst skal op at køre igen så hurtigt som muligt. Heldigvis findes der virksomheder, som er specialiserede og autoriserede i at reparere hvidevarer, hvis det utænkelige alligevel skulle ske.

En af disse virksomheder er Dansk Total Service (forkortet DTS), der er en sammenslutning af førende specialister inden for reparation af hårde hvidevarer.  DTS har samarbejdsaftaler med flere end 30 producenter af hvidevarer, hvorfor de har et bredt kendskab til reparation af forskellige mærker. Virksomheden ejer 100 servicevogne, der alle er udstyret med diverse reservedele, således at reparationen af en hvidevare kan ske hurtigst muligt på kundens private bopæl. I det tilfælde, at en nødvendig reservedel ikke skulle være at finde i den tilkaldte servicevogn, står DTS for omkostningerne ved en eventuel 2. kørsel hjem til kunden. Virksomheden kan tilbyde en landsdækkende service, hvor kunder kan få dag-til-dag service på deres hvidevarer, hvilket betyder, at man ikke behøver undvære sine hvidevarer i længere tid. Hvis tiden er knap, kan DTS bookes via deres hjemmeside, når der er et ledigt øjeblik. På hjemmesiden kan man også finde gode råd til, hvilke ting, der er fordelagtige at tjekke, inden bestillingen af en servicetekniker foretages.

Garanti på hvidevarer

Hvad enten reparationen skal udføres på hvidevarer, der stadig er omfattet af garantiperioden eller på hvidevarer, hvor reklamationsretten er udløbet, er det muligt at kontakte DTS for at få hjælp. I Danmark er reklamationsretten på hvidevarer 2 år, ligesom det er tilfældet med øvrige produkter. Dette betyder, at inden for de to første år efter købet af en hvidevare, er man dækket af reklamationsretten. Her er det muligt at få udbedret reklamationsberettigede fejl og mangler uden beregning.

Går en hvidevare i stykker efter garantiperiodens udløb, må indehaveren af hvidevaren oftest selv stå for omkostningerne ved at tilkalde en servicetekniker. Nogle hvidevareforhandlere vil dog kunne tilbyde en ekstra service, hvor en kunde, for et mindre beløb, kan købe en tillægsforsikring, der eksempelvis inkluderer et vis antal års service på bopælen, dækning af omkostninger ved tekniske fejl, support via telefon eller besøg, kort reparationstid m.m. Dette kan især være en fordel, hvis hvidevarerne ofte er i brug i hjemmet, da hvidevarer, som alle andre produkter, vil blive slidte med tiden.

For at øge levetiden på hvidevarer og minimere risikoen for, at de går i stykker, er det vigtigt at være opmærksom på, hvordan ens hvidevarer skal vedligeholdes. Hvidevarer som er tilsluttet vand, skal eksempelvis afkalkes med jævne mellemrum, mens det for en tørretumbler er vigtigt, at fnugfilteret tømmes efter hver tørring. Ofte vil det stå beskrevet i den brugermanual som følger med hvidevaren, hvilke krav der er til rengøring og vedligeholdelse af hvidevaren.

En kommentar til “Når hjemmets hvidevarer svigter”

Da vi skulle flytte for nogle måneder siden fik vi en forsmag på hvor vigtigt det er, at vores hårde hvidevarer virker. I forbindelse med flytningen af vores (fyldte) fryser, skete der det uheldige, at låget blæste op og blev smadret fuldstændigt. Det kunne helt sikkert ikke være repareret.

Men når fryseren er fyldt med mad, så er gode råd dyre. Vi startede med at binde låget på med reb, men skyndte os straks ud for at finde en ny. Heldigvis havde vi pengene til det så det var mere et spørgsmål om at finde den rigtige model og få den med hjem.

Det viste os bare hvor lidt der skal til og hvor meget vi er blevet afhængige af vores hvidevarer 🙂

Knus
Maria

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *