Kategorier
Fritid & hobby

En PUCH Trilet er genfødt

Problemer med de sindsyg hurtige plastikscootere på vejene har været medvirkende til, at en PUCH Trilet er blevet genfødt.

Når man spadserer med sin hund på fortovet, der jo ofte hænger sammen med cykelstien, så skal man passe rigtig godt på, ikke at blive kørt ned eller ramt af en scooter.

De kører ikke blot STÆRKT – de kører ofte helt uforsvarligt. Selv om der både er hund og børn, så kommer de ræsende og tit ganske tæt på.

Tænk lige på det, hvis du enten selv kører på en scooter eller, hvis du er fodgænger – det er bestemt ikke rart, at blive ramt af for eksempel et sidespejl.

Hvorfor så en PUCH Trilet?

Jo – det er jo, som mange sikkert husker, en gammel invalideknallert. Den har tre hjul og fylder rigtig meget på cykelstien. Hvis den ‘rigtige’ kvinde eller mand sidder på den, så kan den være til stor irritation for de unge mennesker som tror, at de ejer hele verden og må køre 60-70 km. i timen på cykelstien.

Det er selvfølgelig ikke den eneste grund til, at jeg nu har ofret mere en 200 timer og ca. kr. 16.000,00 på denne knallert, der langtfra er færdig endnu – men den er nu kørende og alt det mekaniske er lavet. Blandt andet er alle bremsedele udskiftet fra a-z. El-systemet er gået efter, der er kommet nye bøsninger, kæde, olie, lygter osv. osv. på. Den er nu klar til en lang køretur lørdag den 3. september 2011, hvor den skal køre en tur på godt 100 km. rundt om Ringkøbing Fjord.

Vi er ca. 40 knallert-entusiaster, som tager den lange hårde tur på gamle veteranknallerter af forskellig slags. Som medlem i PuchKlub.dk, der p.t. tegner mere end 900 medlemmer, kan man godt sige interessen for de gamle PUCH knallerter er meget stor i Danmark. Sidste gang vi var ude at køre fælles køretur på veteranknallerter, gik turen fra Fredericia over Taulov og videre til Koldinghus, hvor PuchKlub.dk overrakte vinderen en flot istandsat PUCH Juvel med 4 gear og matching numbers fra 1979. Hvert år finder PuchKlub.dk et medlem, som får overrakt en speciel PUCH knallert.

Denne gang var det lidt specielt, da klubben havde fået VeteranPosten til at udtrække det heldige medlem. VeteranPosten var også på pletten på Slotspladsen på Koldinghus, hvor der blev lavet et interview og taget billeder af vinderen. Efterfølgende kørte vi fra Kolding til Skærbæk havn, hvor der var Havnefest. Her spiste vi frokost i grillbaren, som også serverer ‘rigtig mad’ – det kan i øvrigt anbefales. De er hurtige til at komme med maden og den er helt ok til prisen. Dernæst kørte vi over den Gamle Lillebæltsbro til Karolinelund i Middelfart, hvor vi købte gammeldags isvafler. Til slut kørte vi tilbage til udgangspunktet i Fredericia, hvor vi sluttede med kaffe, the, øl og vand. Det er rigtig råhygge og nostalgi på 2 hjul.

Som sagt, så skal PUCH Triletten ud at køre godt 100 km. om Ringkøbing Fjord. På turen gør vi ca. 10 stop og tager jeg ikke meget fejl, så skal vi ud at sejle med en ‘træk-pram’. Vi ser alle 40 meget frem til denne tur, som efterhånden er en årlig begivenhed. Det kræver dog nye sko eller støvler hvert år, når man har sparket dæk en hel sæson. I år har vejret dog ikke helt været med os, når vi har været ude at køre på veteranknallerter.

Vil du vide mere om disse veteranknallerter, så kig ind på hjemmesiden – den ‘oser’ af Nostalgi på 2 hjul.

16 kommentarer til “En PUCH Trilet er genfødt”

Er igang med en selv, så hvis du har lyst til at dele erfaringer er jeg med.

– det lyder da rigtig spændende. Jeg har faktisk 2 ens Trilletter. Den ene er ved at være køreklar – den anden trænger virkelig til en ordentlig tur på værkstedet.
Jeg er jo med i PuchKlub.dk, hvor jeg flere gange har fundet nogle gode stumper.

Jeg sender dig en e-mail, hvilket jeg regner med er ok?

Bedste hilsne fra
Lars

Har lige erhvervet mig en R5 der bortset fra det seneste år, har været i aktiv tjeneste siden fødslen i ’86, og som umiddelbart fremstår 99 % original og funktionel. Der er kun ganske lidt overfladerust enkelte steder. I mine unge dage i slutfirserne nåede jeg at eje stort set samtlige Puch modeller udgivet i 70’er og 80’erne og jeg ser frem til den kommende vinter, hvor Trilet’en her skal adskilles, renoveres og males. Jeg overvejer også stærkt et medlemsskab af puchklub, også selvom Trilet jo ikke er “rigtig” Puch, men fordi min gamle Puch kærlighed aldrig forgår og fordi jeg helt sikkert har brug for specifikationer og lidt bistand til puch motoren her 🙂

Som man siger – gammel kærlighed ruster ikke 😉 – men PUCH’erne gør i hvert tilfælde, hvis man ikke passer godt på dem. Det er jo rigtigt, at Trilet ikke er en ‘rigtig’ PUCH, men mange dele er fra PUCH fabrikken i Østrig.
Du skal da ikke tøve med at melde dig ind i PuchKlub.dk – tænk, hvis det var dig der vandt den flotte PUCH MS50 ‘Super’, der bliver udloddet i morgen, Grundlovsdag?
Du kan se den, hvis du klikker på billedet på forsiden på hjemmesiden. Lidt heldig kan man da være en gang i mellem. Vi kører jo også fælles køretur Grundlovsdag. Det foregår i området ved Mariager, hvor vi på turen holder ind på Hvidsten Kro og spiser æggekage. Lige nu er vi 62 tilmeldte veterankørere, så der bliver noget at holde styr på – men du kan nå begge dele endnu.

Skal skam nok melde mig ind, om ikke andet for et støtte et godt initiativ. Mariager er pænt langt væk fra København og jeg får næppe lov at køre særligt langt over broen før de stopper mig 😉 (ikke at jeg ikke ville gøre forsøget 😉 Jo en MS50 ville være dejligt, men der ville ikke gå mange timer før den blev stjålet da jeg som bekendt bor i en større by hvor rigtigt mange ikke kender forskel på dit og mit, desværre!

hej er der nogen der ved hvor jeg får et selvstarter 6v til en puch trilet fra 1964

Kent
Du må købe min ‘ekstra’ Trilet – dér sidder en starter på. Kr. 3000,00

hej. jeg har et par spørgsmål ang samling af forhjul/bremse på min lillebrors nyerhvervede trilette. som ligner sammer årgang som din med dobbelt forlygte.
mit tlf er 20479825

jeg vil blive rigtig glad hvis du har overskud til at give mig et kald eller en sms, så kan jeg ringe op.

mvh Henrik Rosenkilde

Hej er det muligt su kan hjælpe med at fortælle hvor det er muligt at købet forhjul til en trilet. 🙂 det er jo 19″ på de helt gamle

Hej igen Lars.

Der var ik så meget at komme efter. 🙂 vil høre om du har mulighed for at tage et billede af bagbremsen. Hvordan den er samlet under styrer og så bag i og sende til muhhschneider@gmail.com

Har lidt problemer med at få min til at virke. 🙂

Hej Lars!

Jag har just köpt en gammal Trilet. (De är mycket ovanliga i Sverige) Den har stått still i många år och hjulen sitter fast. Jag har fått loss framhjulet, men bakhjulen kan jag inte få loss…..

Är det nåt specialverkyg som behövs för att låssa bakhjulen?

Med vänliga hälsningar Per från Sverige!

Hej jeg er igang med at renovere en trilet r5 1992 og jeg kan ikke finde ud af hvad mærke bremserne er, har du fundet ud af hvilket mærke man skal købe til dele til.på forhånd tak. Kim kristensen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *